Néstor
Martín-Fernández
de la Torre

HET HART VAN HET CANARISCH MODERNISME

Néstor Martín-Fernández de la Torre, Néstor voor de kunstliefhebbers, is een van de belangrijkste exponenten van de Europese symbolistische en modernistische schilderkunst. Hij probeerde als kunstenaar altijd de grandeur van de Canarische Eilanden te belichten en zijn werk wordt beschouwd als de verheffing van het Canarische karakter en zijn tradities. Veel experts beschouwen zijn werk als essentieel voor een goed begrip van de Europese kunstbewegingen van het begin van de twintigste eeuw.

Het is daarom niet zo vreemd dat veel bezoekers aan de Canarische Eilanden tijdens hun verblijf ook zijn werk van dichtbij willen leren kennen omdat hij door zijn bijzondere kijk op de wereld en door het eerbetoon aan het licht en de natuur van de eilanden een groot kunstenaar was.

/
Groot internationaal
prestige

Néstor Martín-Fernández de la Torre werd in 1887 geboren in Las Palmas de Gran Canaria. Het was al heel vroeg duidelijk dat hij kunstzinnig talent had en hij zocht naar een nieuwe omgeving om zich te kunnen uiten: Madrid, Brussel, Londen en tenslotte Parijs, waar hij het begin van de art nouveau meemaakte en zijn studio opzette, waren de plaatsen waar hij als kunstenaar zijn internationale prestige vestigde. Hij exposeerde in de beste zalen van Europa en Latijns-Amerika waarbij hij belangrijke prijzen kreeg uitgereikt.

Aan het begin van de jaren 30 keerde Néstor terug naar Gran Canaria waar hij zijn atelier opzette en terugkeerde naar zijn artistieke en emotionele achtergrond. Bij terugkeer begon hij aan zijn opus magnum dat hij niet af zou maken: het Gedicht van de elementen (Poema de los Elementos).

/
Een uitbundige
en precieuze
esthetica

Het werk van Néstor neigt in plastisch opzicht naar het symbolisme en hij gebruikte het ook om een van de meest bijzondere esthetische universums van zijn tijd te creëren. Het ging uit van een plaatselijke realiteit om vervolgens een algeheel kunstkader te bouwen dat je naar de legendarische oorsprong van de eilanden voert. Zijn werk bevat geen stereotypen, lokalisme of platte folklore, echter wel mythologie en een herinterpretatie van de klassiekers.

/
Canarisch
dorp

/
Canarisch
dorp

Het Canarisch dorp (Pueblo Canario) is het grote universum van Néstor Fernández de la Torre. Hier zie je duidelijk de grote invloed van de Canarische Eilanden op het werk van de kunstenaar. Het project ontstond in het kader van de verspreiding van de Canarische cultuur onder bezoekers en werd geheel door Néstor ontworpen. Hoewel hij zelf nooit zijn werk voltooid heeft kunnen zien, werd het uitgevoerd met volledige inachtneming van zijn ontwerpen. Het gaat om een groot architectonisch complex waarin u tussen gebouwen kunt lopen die zijn geïnspireerd op de traditionele Canarische bouwstijl en u een volledig beeld krijgt van de culturele waarden van de eilanden.

Canarisch dorp bekijken

/
Néstor-
museum

Het architectonische complex van het Canarische dorp huisvest een schilderijenmuseum uit 1956 dat is gewijd aan de neo-canarische stijl. Het bevat het grootste deel van het werk van de kunstenaar. In totaal zijn er 12 expositieruimtes voor zowel tijdelijke tentoonstellingen als een permanente collectie waarin de meest relevante stukken worden getoond: Epithalamium, Het kind-boogschutter en de twee collecties van Gedicht van de elementen. Het museum biedt ook de mogelijkheid om rondleidingen met gids te reserveren voor een gedetailleerdere uitleg van zijn werk.

Néstor-museum bekijken

/
Theater
Pérez Galdós

Dit theater is een van de beste manieren om de verscheidenheid binnen het werk van Néstor te leren kennen. Na de brand van 1918 droeg de architect Miguel Fernández de la Torre, een broer van de kunstenaar, hem op te zorgen voor de decoratie van het nieuwe gebouw. Hij was vervolgens verantwoordelijk voor het ontwerp van het podiumgordijn, de glas-in-loodramen van het middelste zitgedeelte van het theater, de voorkant van het podium
Dit theater is een van de beste manieren om de verscheidenheid binnen het werk van Néstor te leren kennen. Na de brand van 1918 droeg de architect Miguel Fernández de la Torre, een broer van de kunstenaar, hem op te zorgen voor de decoratie van het nieuwe gebouw. Hij was vervolgens verantwoordelijk voor het ontwerp van het podiumgordijn, de glas-in-loodramen van het middelste zitgedeelte van het theater, de voorkant van het podium
en een groot aantal fresco's op verschillende punten van het gebouw. Speciaal noemenswaardig is de Salón Saint-Saëns waarin je naast schilderijen ook de hand van de kunstenaar ziet in de muurafwerkingen, glas-in-loodramen, lampen en de kleine houten standbeelden.

Theater Pérez Galdós bekijken